Art for Life blog

Кітч та Авангард

Поняття кітчу вперше виникає в середині XIX століття і часто використовується на антикварних ринках Європи, позначаючи неякісний товар, підробки. А вже наприкінці століття кітч стає таким розповсюдженим, що в своєму есе «Кітч та авангард» Климент Грінберг каже, що кітч настільки повсюдно поширився у Європі, що єдиним варіантом захисту від нього є авангард. Інший дослідник кітчу Матей Келинеску твердить, що кітч – це абсолютно немодерне явище, яке намагається втекти від модерності, утекти в якусь абсолютно уявну конструкцію, в уявний і немодерний світ.

Томас Кулка, один з найцікавіших дослідників кітчу виділив три ознаки, а саме:
  • від кітчу виникають найпростіші, чисті емоції (радість/смуток);
  • впізнаваність та зрозумілість - кітч не терпить зашифрованого;
  • кітч не створює нічого нового.

Остання ознака є головною і за думкою вченого, саме вона вирізняє кітч найбільше.
Кітч часто вважають “прозорим знаком”, англійською – transparent sign. Це поняття запозичено з семіотики. Йдеться про те, що, наприклад, у високому мистецькому творі важливий сам знак і символ, автор фокусується на символі.

В 1950-х відбувається розхитування традиційного мистецтва і кітчу. З’являється явище метамистецтва, що передбачає не так саме мистецтво, як рефлексії на нього "fiction about fiction".

Яскраво проявився кітч в роботах Джеффа Куніса.

«Кролик», Джефф Куніс


Його твори описують як “мета-кітч” – це коли кітч вводиться в світ високого мистецтва як рефлексія на себе самого, норвезький лідер кітчевого мистецького руху Одд Нердум вважає кітч філософським напрямком, який протистоїть конструктивізму мистецтва ХХ-ХХІ століття.

Одд Нердум «Dawn» 1990 рік.


Розмиває традиції між високим та доступним мистецтвом американський художник Марк Райден. Його стиль поєднує в собі поп-культуру і методи старих майстрів. Роботи Райдена заворожують своєю тривожною красою, а під поверхневою культурою кітчу закладені глибокі психологічні переживання.


"The Ecstasy of Cecelia" 1998 рік. Марк Райден, олійні фарби. 


"Snow White" 1997 рік. Марк Райден, олійні фарби, 122 x 183 см.


До напрямку кітчу звернувся й Валентин Сильвестров, безперечно один з найвідоміших сучасних композиторів, митець що серед розмаїття звуків знаходить мелодії, що потрапляють до самої душі. Щирі та витончені, чисті та природні.

Сам композитор називає свій стиль «метамузикою» (метафоричною музикою). Особливістю пізніх творів Сильвестрова є певне сповільнення часу, яке контрастує швидкому темпу сьогодення, в деяких творах це переходить в постлюдійність, яскраві емоції поступаються місцем спогадам, світлій печалі та споглядальності. В швидкому XX столітті кітчем почали називати все зроблене поспіхом, без якось і та перенасичене штампами. Климент Грінберг пояснював кітч, як фальшивий досвід та фальшиві почуття.

Валентин Васильович Сильвестров  (народився у 1937 році в Києві, де й проживає до сьогодні) — український композитор, народний артист України, лауреат Шевченківської премії.


Кітч в творчості Сильвестрова набуває іншого змісту, це ті прості і зрозумілі мелодії, які лишаються, коли відбирає мову, пронизані відчуттям незворотності і спокоєм споглядальності. Цей цикл композитор написав після втрати близької людини. Надмірна простота та медитативність на тлі авангарду XX століття могли здатись кітчем. Як і усі інші зрозумілі та щирі переживання. Згідно зі словами В. Сильвестрова, це новий універсальний стиль, який відтворює «звучну пам’ять музики» ніби мови з безкінечним словником, «слова» якого є творчим надбанням різних епох і особистостей


"Кітч-музика" - 5 п’єс для фортепіано, які об’єднує прозорість та витонченість музичної мови, відчуття чистоти та щирості мелодій разом з спокоєм та медитативністю арпеджіованих акордів. В цих творах не знайти бурхливих кульмінацій чи гучної динаміки, але чуються знайомі інтонації: десь пісні, десь мови, десь того, що залишається між словами. Наших почуттів та спогадів.

За посиланням ми зібрали для вас плейлист принагідний до теми: https://music.youtube.com/playlist?list=PLu_TA_8nrXlhAiHbP1hGBLUZ9GH-5EyZe  

Авторка матеріалу: Марія Сидорак


Марія Сидорак - музикознавиця, студентка Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка, організаторка та кураторка концертів та культурних заходів.

Музика