Art for Life blog

Франсіс Пуленк. Наймолодший учасник “Французької шістки”

Франсіс Пуленк - наймолодший учасник “Французької шістки”, композитор, який у своїй творчості зміг поєднати досвід попередників, романтичні традиції та сучасні тенденції. 

Франсіс Пуленк за інструментом


Одним з перших сильних музичних вражень для Пуленка став куплений в дитинстві після переїзду з Парижу в Фонтенбло “Зимовий шлях” Ф. Шуберта. Саме твори Шуберта спонукали Пуленка стати музикантом. А вже в 16, після довгої боротьби за можливість займатись тим, до чого лежить душа, він повністю присвятити життя музиці. 

Ф. Пуленк за фортепіано разом з песиком Мікі


Першим учителем і наставником Пуленка став Рікардо Віньєс і саме завдяки йому відбулось знайомство Пуленка з Еріком Саті. 

Як і Артюр Онеґґер, під час Першої світової війни Пуленк був мобілізований. Проте навіть в такий бентежний час 17-річний Франсіс зміг відшукати вціліле фортепіано і клапті нотного паперу. Саме в таких умовах були написані “Безперервний рух”, сонату для 4 рук та “Три пасторалі”.


А вже у 18  до Пуленка прийшло й перше визнання -  в 1917-му році відбулась прем’єра його “Негритянської рапсодії”. На наступний після виконання день увесь музичний Париж заговорив про Пуленка. 


Паралельно з музикою Франсіс продовжував службу в міністерстві авіації. В цей час Пуленк також стає учасником молодого композиторського угрупування “Французька шістка”

Під впливом “Шістки” і так модерні погляди стають більш впевненими. Композитор пише “Трикольорову сюїту”, п’ять експромтів, 10 фортепіанних “Прогулянок” та комедію “Незрозумілий жандарм”


Після демобілізації, будучи досить відомим композитором, Пуленк береться за додаткове відшліфування майстерності й під керівництвом Шарля Кьоклена вивчає гармонію та контрапункт. 

Наступним вагомим знайомством в житті Пуленка стала співпраця з російським антрепренером С.П. Дягілєвим. Як і переважна частина “Шістки” та композиторів початку XX століття загалом, Пуленк захоплювався музикою І. Стравинського. Франсіс, як і декілька років до того Стравинський, отримав пропозицію написати балет для “Російських сезонів” в Парижі.

В музиці балету “Лані” помітні вже чітко сформовані композиторські риси Пуленка.  Прем’єра відбулася  в Монте-Карло в січні 1924. 


Після вдалого виступу композитор продовжує працювати над жанром балету, наступною роботою стає “Ранкова зоря”.


Драматизмом світлі та легкі до того твори Пуленка наповнила Друга світова війна. Хоча композитор не підтримав жодної з партій, в його музику проник небувалий раніше конфлікт. Музика стає все більш експресивною і гостро відрізняється від написаної в мирний час. 
Висхідна емоційна та суспільна напруга призводять до того, що після другої демобілізації композитор несподівано звертається до дитячої музики та пише серію збірок фортепіанних п’єс “Історія слоненятка Бабара”. 


Реакцією на політичні події стала і кантата “Людський образ”, яка була видана нелегально та стала подарунком до звільнення Франції.


Слідом за своєю музикою, яка вже давно виконувалась в Америці, на подорож наважується і Пуленк. Однією з найяскравіших подій гастролей стало виконання «Сільської симфонії» з бостонським симфонічним оркестром в “Карнегі-холі». Для композитора ж найвагомішою стала зустріч з Ігорем Стравинським.

Після гастролей Пуленк отримав замовлення від бостонського оркестру і майже відразу розпочав роботу над фортепіанним концертом.


Останні роки життя були тяжкими для композитора, він пережив втрату близьких друзів, що призвело до філософського заглиблення в його творчості. Музика цих років увібрала все напрацьоване за життя і саме в цей період Франсіс Пуленк написав найвизначнішу свою роботу - монооперу “Людський голос” за п’єсою Жана Кокто. Цю монооперу можна сміливо назвати голосом відчаю, нерозділених сильних почуттів та страждання.


І хоча Пуленк так і не встиг отримати академічної музичної освіти, він залишив по собі чимало творів, що стали знаковими в музиці ХХ століття. Його монументальні шедеври виконуються кращими світовими оркестрами. Слухачів же приваблює відкритість та оголеність емоцій в його музиці, чітке зображення майже невловимих станів та почуттів.




Art for Life в Instagram www.instagram.com/artforlifeplatform/
Art for Life у Telegram t.me/artforlifeplatformtg
Корпоративні програми Art for Life для бізнесу arts4life.net/artforbussiness

Авторка матеріалу: Марія Сидорак

Марія Сидорак - музикознавиця, студентка Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка, організаторка та кураторка концертів та культурних заходів.
Музика