Art for Life blog

Жермен Тайфер - “Принцеса французької шістки”


Не зважаючи на те, що на початку ХХ століття композиція все ще залишалась переважно чоловічою справою, Жермен (справжнє ім‘я - Марсель Тайфес) мала чітку позицію щодо свого майбутнього. 
Музичне обдарування проявилось досить рано, що спричинило суперечки в родині. Мати підтримувала бажання доньки займатись музикою, батько Жермен був проти музичної освіти. Дівчинка ж у відповідь написала спочатку одну п’єсу, а потім цілий цикл із назвою «Сварка». Саме конфлікт з батьком став причиною надалі підписувати твори саме псевдонімом, тобто Тайфер, а не Тайфес.


Попри незгоду батька Жермен все ж вступила до Паризької консерваторії й майже відразу до дівчини прийшло визнання як до композиторки.
Вже перші роботи: «Гра на відкритому повітрі» та квартет для струнних зробили її популярною серед одноліток. 

Для Жермен провідними композиторами Франції були Жан-Філіпп Рамо і Моріс Жозеф Равель. Їм обом композиторка присвячувала п’єси, а в другого навіть проходила курс інструментування, на заняттях з якого вони разом імпровізували.

Творче життя Жермен було буйним та інтенсивним, сповнена енергії, вона могла написати твір за декілька днів, як це на приклад сталось з «Вальсом телеграм» - частинкою колективної роботи «Французької шістки» - балетом «Les Mariés de la Tour Eiffel».
Твір був написаний на лібрето Жана Кокто та поставлений в театрі Єлисейських полів трупою театру Рольфа де Маре «Шведський балет» 18 червня 1921 року. 
Замовлення спершу належало Жоржу Оріку, однак він не встигав виконати його, тож було прийняте рішення писати балет усією «Шісткою».


Після закінчення консерваторії Тайфер пише сонату для скрипки й фортепіано, яку виконують Жак Тібо та Альфред Корто. Концерт для двох фортепіано, з яким, як піаністка, разом з Корто відправляється в Америку на гастролі. Працює над неокласичним балетом «Продавець птахів» та оперою «Жив був маленький човник». 

У 1929 році Жермен закохується, а в 1931 народжує доньку. Кохання, за словами композиторки, дещо перешкоджало творчому життю, однак навіть в цей період Жермен пише.

З’являється другий струнний квартет, безліч п’єс для фортепіано та балада для фортепіано з оркестром, скрипковий концерт, неокласична «Кантата про Нарциса». У творчості Тайфер помітними залишаються вплив Форе, Равеля і Стравинського, а особливими рисами стала витонченість та легкість. 

Тайфер найкраще з «Шістки» вміла поводитись з тембрами. Жан Кокто називав Тайфер «Марі Лорансен французької музики», підкреслюючи цим колористичність творів композиторки. 

«Жінка з трояндою», Марі Лорансен

Порівнювали музику Тайфер і з картинами французької художниці українського походження Соні Долоне. 


Не зважаючи на композиторські  експерименти ХХ століття, музика Тайфер зрозуміла та доступна. Навіть твори з використанням 12-тонової техніки звучать в неї як гра з притаманною її стилю повітряністю та ніжністю. 

Під час Другої Світової війни Тайфер змушена покинути рідну Ніццу і через Іспанію та Португалію вибиратись до США. У Філадельфії композиторка прожила декілька років і відразу ж після війни повернулась додому. 

Одним з найвідоміших творів композиторки став концерт для двох гітар та оркестру, прем’єра якого відбулась не так давно - 30 липня 2004 року. Його виконав німецький гітарний дует у складі Кріс Білобрам та Христини Альтман, а також оркестру Ваймарської вищої школи імені Ф. Ліста (диригент - Крістіан Шуман). 

Цей концерт є загадкою творчості Тайфер, оскільки впродовж 30 років його місцеперебування залишалось невідомим. Це навіть викликало сумніви щодо його існування загалом. 

Жермен написала його в 1960-ті, перебуваючи ще в Америці для Французького Радіо. Ноти концерту композиторка передала на Батьківщину. Однак твір так і не прозвучав у XX столітті, що дуже засмутило композиторку. Тайфер вважала його одним із найсильніших своїх витворів. 
Віднайшли концерт у 2003 році в каталозі Французького радіо і вже за рік відбулось перше виконання. 

Після повернення у Францію Жермен написала балет «Магія Парижу» та серію опер для радіопостановок «Стиль галантний та стиль дурний», також працювала над кіномузикою.

Останнім твором Жермен став концерт для сопрано з оркестром «Вірність»

На сьогодні Жермен Тайфер залишається однією з найяскравіших композиторок ХХ століття. Жінкою, музика якої полонила Францію. 


Art for Life в Instagram www.instagram.com/artforlifeplatform/
Art for Life у Telegram t.me/artforlifeplatformtg
Корпоративні програми Art for Life для бізнесу arts4life.net/artforbussiness

Авторка матеріалу: Марія Сидорак

Марія Сидорак - музикознавиця, студентка Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка, організаторка та кураторка концертів та культурних заходів.

Музика