Art for Life blog

Віктор Косенко - майстер української ліричної музики

Майстер української ліричної музики Віктор Косенко (1896 - 1938) з радянської літератури постає перед нами переважно як автор «Першотравневого етюду». Для того ж, щоб насправді дізнатись про що писав Косенко, треба трохи ближче познайомитись з його музикою та творчим шляхом.

Дитячі роки композитора пройшли у Варшаві, де йому поталанило відвідувати оперний театр, філармонію, познайомитись з такими видатними музикантами, як С. Рахманіновим, Ф. Крейслером, Ф. Шаляпіним та іншими. Сам Косенко також здобував чудову музичну освіту, його вчили такі видатні майстри, як Юдицький та Михайловський, професійну освіту здобував у Варшавській консерваторії. Та після смерті батька родина Косенків була вимушена повернутись у Петербург, де Віктор продовжив навчання. Поєднання європейського та радянського залишило вагомий слід на творчості композитора, оскільки це вже тоді виділило Косенка, розширило його світогляд та сприйняття світу загалом.  Роки творчого зростання Косенка були сповненими різноманітною музикою. Поряд з закоренілою класикою прихильність молодих слухачів здобували на той час новаторські твори Скрябіна, Стравинського, Прокоф'єва, Дебюссі, Малера. 

Косенко - студент Петербурзької консерваторії


Наступний етап життя проходить далеко від Петербурга, оперних театрів чи філармоній. Після закінчення навчання Віктор Косенко переїжджає до родичів у Житомир. Музичне життя Житомиру на той час не було багатим на яскраві музичні події, тому Косенко взявся створювати їх самостійно. Свій час композитор присвячував педагогіці, а також часто виступає як соліст та акомпаніатор. Так Косенко знайомив людей з класичною музикою, згодом його ініціативу підтримали й інші музиканти, що утворили спочатку тріо, а потім й оркестр. 

Тріо: В. Сороход, В. Косенко, В. Коломойцев


Згодом почались й гастролі іншими містами України. А в 1929-му Косенка запросили в Київ викладати в Музично-драматичному інституті імені М. Лисенка.
Творче життя міста не могло не захопити Косенка, тут він активно пише музику, зав’язує знайомства з такими композиторами як Л. Ревуцький та Б. Лятошинський. 
Багатогранність та різноманітність життя митця відбилися і в музиці. Косенко працював із різними жанрами, але в кожному з них зберіг основну рису своєї творчості – мелодійність, тонку передачу людських емоцій, поєднання витонченості та внутрішньої експресії.


Провідними жанрами творчості Віктора Косенка стали фортепіанні твори та романси. У них відбився увесь життєвий шлях композитора, його найпотаємніші почуття.


Косенко вмів працювати не тільки з клавішами та нотами, а ще й з людськими емоціями. Навіть найтонші дитячі переживання композитор настільки вдало втілив в циклі «24 дитячі п‘єси», що й зараз перші кроки маленьких музикантів супроводжують «Дощик», «Не хочуть купити ведмедика», «Казка». 


У 20-ті роки, коли переважна частина композиторів створюють марші та патріотичні пісні, він написав цикл, де кожен твір присвятив близьким людям. Де в кожному творі відчувається мелодійність та пісенність українського фольклору.

Цикл «11 етюдів у формі старовинних танців» Віктора Косенка – один з найбільших фортепіанних циклів в українській академічній музиці. Цей цикл можна вважати маніфестом композитора. У ньому поєднуються як різні композиторські прийоми, так і погляди митця: присвята рідним, певне педагогічне «призначення» кожного з етюдів, поєднання національних елементів зі старовинними європейськими музичними формами.
Синтез наближеної до народної мелодики та класичної європейської сюїти – не випадковість, а дотичність та доповнення культур. 


Таке поєднання також є притаманним для «Класичного тріо», написаного в той же період.


Хто такий для української музики Косенко – мелодист, романтик, твори якого водночас є приємними та доступними, а також інтелектуальним й загадковими. Людина, яка працювала над музикою в усіх її проявах: писала музику, виконувала її, виховувала молодих музикантів, піклувалась про розвиток свого народу. І врешті решт, Косенко – це композитор, який залишив після себе вагомий творчий спадок. Його твори виконуються, стають улюбленими, занурюють в емоції.

Музика Косенка – це завжди не тільки про композитора, не тільки про епохи, чи інструменти. Це ще й про дещо непідвладне часу – про наші емоції та почуття.




І. Тартаковський. «Портрет В. Косенка»



Art for Life в Instagram www.instagram.com/artforlifeplatform/
Art for Life у Telegram t.me/artforlifeplatformtg
Корпоративні програми Art for Life для бізнесу arts4life.net/artforbussiness

Авторка матеріалу: Марія Сидорак

Марія Сидорак - музикознавиця, студентка Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка, організаторка та кураторка концертів та культурних заходів.


Музика