Art for Life blog

Гільма аф Клінт - невідома предтеча абстракціонізму

В 1904-му році маловідома шведська художниця Гільма аф Клінт (1862 - 1944), послідовниця теософії - окультного вчення мадам Блавацької, - замислила дивовижну, оригінальну і сміливу серію картин. Ці витвори, за її словами, вона створювала, виконуючи містичний наказ, отриманий від божества. Аф Клінт було доручено працювати в “астральній площині”, де розміщені незмінні, вічні виміри людства, тому вона систематично створювала абстрактні картини. Все це було за роки до того, як до тієї ж візії прийдуть її більш відомі сучасники. 

У 1880 році її молодша сестра Герміна померла — тоді вступає в силу спіритичний вимір життя Гільми аф Клінт. Варто зазначити, у тогочасній Європі спіритизм був модним, він прийшов зі Сполучених Штатів і набув поширення по всьому континенту. Гільма виявляла ранню здатність до візуальних мистецтв, практикувала портретуру в Керстін Кардон в Технічній школі (Konstfack), тож, коли її родина переїхала до Стокгольма, вона ще 5 років (з 1882) навчалася в Академії Мистецтв.

Гільма у стокгольмській студії (1895 рік).


У 1904-му році Гільма аф Клінт приймає своєрідне рішення: не показувати свої революційні картини при житті, а після смерті сховати їх ще на два десятиліття. Через це її геніальні знахідки залишились ретельно прихованою таємницею. Відірвана від художнього діалогу, що давав енергію Європі в перші роки 20 століття - коли нові течії стрімко змінювали одна одну, - аф Клінт сама відмовилась від можливості вплинути на інших. Те, що такий неймовірний прорив в живописі залишився прихованим досягненням жінки в роки, коли творчість жінок не віталась, робить подальше відкриття її картин ще більш дивовижним. 

Можна тільки здогадуватись, яким шляхом пішло б мистецтво, якби творчість аф Клінт оцінили гідно в ту кипучу епоху. Як, наприклад, повпливало б на художників того часу її найбільш загадкове творіння, “Група IV, номер 7, зрілість”, один зі 190-та творів масштабного проєкту “Картини для храму”?


“Група IV, номер 7, зрілість” 1907 рік.

Garage musium


Схожий на цибулину бутон інопланетного фрукта і загадкові завитки невідомого алфавіту, що прикрашають поверхню картини, відразу збивають глядача з пантелику та нагадують таємничий середньовічний манускрипт Войнича, випадково відкритий через п’ять років.


Рукопис Войнича — ілюстрований рукопис (кодекс), написаний понад 5 століть тому невідомим автором


“Група IV, номер 7, зрілість”, як і всі роботи аф Клінт, повна символіки й пробуджує розум. В її тканині можна побачити відсилання до основоположника антропософії Рудольфа Штейнера і до праць Чарльза Дарвіна, до теорій кольору Гете і відкриттям Генріха Герца в області електромагнетизму. Через це складно присвоїти змінним єдине значення. Проте найцікавішою видається непомітна деталь, котра, можливо, натякає на доведену в період створення роботи здатність рентгенівського проміння проникати крізь поверхню. В 1901 році німецький фізик Вільгельм Рентген відвідав Стокгольм, рідне місто аф Клінт, щоб отримати першу Нобелівську премію з фізики: кількома роками раніше він зробив відкриття і побачив кістки крізь руку своєї дружини.


Йоганн Вольфгенг Гете. Колірний круг. 1809 рік


Цікавий клубок волокон, що утворює лемніскату (символ нескінченності) в лівому нижньому куті картини, здається, ніби був опромінений свого роду рентгеном. Стрічка, що пливе перед фігурою, оголила невидиму структуру символу: вона позначена пунктиром, такий же пунктир ми бачимо в верхній частині величезної жовтої цибулини, котра домінує в центрі картини. Маленька рентгенівська зачіпка в кутку пов’язана з великим ініціалом імені художниці (“H”). Це свідчить про те, що аф Клінт вважала свою таємну творчість неоціненним даром, котрий світ ще не був готовий прийняти: вона зчищає з нескінченності оманливі шари, що заважають нам сприймати її.  

Абстрактні картини Гільми аф Клінт на декілька років випередили перші безпредметні полотна Василя Кандінського, котрого часто вважають одним з основоположників абстрактного мистецтва. Коли Кандінський зацікавився вченням мадам Блавацької та в 1909 році вступив в Теософічну спільноту (це могло вплинути на його безпредметні полотна, у тому числі “Композицію VIII”) аф Клінт вже створювала абстрактні картини, натхненні тими ж окультними ідеями.


Василь Кандінський “Композиція VII” 1913 рік. Полотно, олія, 200 * 300 см


Гільма аф Клінт послуговується багатьма символами, які не можна розтлумачити буквально. У кожного з них є декілька значень, які змінюються відповідно до контексту. Деякі очевидно запозичені з християнської символіки, деякі — з античної, східної чи окультної традиції. Вони несуть традиційне смислове навантаження, проте набувають нового відтінку у комплексному використанні авторки.
Живопис