Art for Life blog

Мода 1920-х: штани, емансипація і джаз

Якщо ви хочете відчути настрій епохи зсередини — починайте знайомство з моди. Вона найточніший індикатор культурних та соціальних тенденцій. Не розумієте чому — тоді шукаємо паралелі разом на прикладі моди 1920-х.

Перше десятиліття ХХ століття мода разом з кінематографом все ще бореться за звання мистецтва, а не ремесла. “Прекрасна епоха” (уявіть пасажирів “Титаніка” першого класу) з її надмірною декоративністю, корсетами, S-силуетами та образом беззахисної жінки-квітки ще не збирається прощатися, але ідеї модернізму вже проникають в салонні розмови інтелігенції, а це означає, що зміни близько. 

“Дівчина Гібсона” — узагальнений образ ідеалу жінки на рубежі XIX-XX століть, який створив американський художник та ілюстратор, Чарльз Гібсон (1867 - 1944)   


З іншого боку початок 20-го століття —  це боротьба жінки за свої права, розквіт феміністичного руху та руху суфражисток. Мода модерну протиставляла слабку та сковану одягом і оздобленням жінку “прекрасної епохи” маскулінній та обтяженій роботою жінці-суфражистці.

Але час минає, і Європа живе у передчутті трагедії. Мода миттєво зчитує настрій бунту та робить перший хід — відмову від корсета. На заміну рюшам та пастельним відтінкам приходять яскраві кольори та прозорі “газові” тканини. Часто у пошуках нових образів звертаються до Сходу. Так, натхненниками перших змін стали “Російські сезони” Сергія Дягілєва та свобода костюмів його постановок. 

У 1910-х роках з'являється новий ідеал — жінка-танцівниця, представницями якого була Мата Харі та Айседора Дункан. Головним дизайнером того часу стає француз Поль Пуаре (1879—1944). Його внесок у моду XX століття порівнюють з внеском Пікассо у мистецтво XX століття.

Французький модельєр Поль Пуаре (1879—1944)


Перша світова війна повністю змінює спосіб життя Європи. На зміну “Прекрасної епохи” приходять “ревучі 20-ті”. Чоловіки масово йдуть на фронт, тому жінкам доводиться замінити їх усюди — від лікарень до фабрик та заводів.

На британських фабриках було зайнято 950 000 жінок-робітниць. Фото робітниці, що виготовляє корпуси на заводі Vickers.  Січень, 1915 рік (Джерело


Театралізована і яскрава мода Поля Пуаре стає недоречною. Натомість з’являється новий ідеал, так звана “flapper girl”.

Флеппери (англ. Flappers) —  прізвисько емансипованих молодих дівчат 1920-х років, що уособлювали покоління «ревучих двадцятих». На противагу вікторіанським ідеалам, за якими виховували їх матерів і бабусь, флеппери поводилися підкреслено вільно і демократично: носили відвертий одяг, яскраво фарбувалися, слухали джаз, мали власні автомобілі, не соромилися курити, вживати алкоголь та нерідко практикували випадкові статеві зв'язки.

Згадайте роман Френсіса Скотта Фіцджеральда «Великий Гетсбі» і знятий за його мотивами однойменний фільм 2012-го року (у головних ролях — Леонардо Ді Капріо, Тобі Маґвайр та Кері Малліган) і ви зрозумієте дух флепперів


У 20-ті роки мода робить такий стрибок, який, певне, ніколи не робила до того. Корсети зникають з ужитку, одяг нарешті стає практичним та підлаштовується під танці та заняття спортом. На зміну монополії Поля Пуаре приходить знаменита Коко Шанель — обличчя модної революції 20-х, а головним секс-символом епохи  — акторка Луїза Брукс. (Фільм LouLou)

Щоб розповісти про вклад Коко Шанель у моду та наше повсякденне життя варто просто згадати стиль жінок до її приходу: дами у надмірно розкішних сукнях з рюшами, мереживом та дорогоцінним камінням, з корсетами, від яких втрачаєш свідомість та капелюшками, які більше були схожі на квіткову лавку, ніж на головний убір. І тут на сцену виходить жінка у строгій чорній сукні та у туфлях-човниках. І відтоді світ розділився до Шанель і після.

Які уроки дає Мадам Шанель?


#1 Маленька чорна сукня 


До Шанель чорний був виключно кольором жалоби. Вона ж зробила його синонімом елегантності та мінімалізму. Маленька чорна сукня стала універсальним одягом для будь-якої події.

#2 Твідовий костюм

Коко Шанель була настільки підприємливою, що брала ідеї від усього, що потрапило на очі. Так на знаменитий твідовий костюм її надихнула форма слуг. А ланцюжок, який обрамлює край —  референс до форми кавалеристів з Мулену.




#3 Штани

Шанель не подобалося те, що на кінні прогулянки жінки мали одягати спідниці. Тому вона пересіла на чоловіче сідло та одягла штани, які згодом перейшли й у повсякденний гардероб.


#4 Туфлі-човники

Для Шанель не було нічого гіршого, ніж каблук під п'яткою. Тому вона запропонувала новий мис, доповнила взуття гострим носом та зробила туфлі двоколірними, щоб візуально зменшити ногу.

#5 Біжутерія VS Ювелірні вироби

“Перли завжди праві,”  — говорила Коко. І чим більше їх було на мадам Шанель, тим виразнішою була її правота. Вона стала міксувати ювелірні вироби та біжутерію і  повторювала, що немає сенсу купувати сапфіри й діаманти розміром з кулак, якщо ти не можеш носити їх щодня.


Шанель одягала не лише багатих дам, які хотіли бути в тренді. Вона створювала одяг для акторів. У 1924 році разом з Пабло Пікассо Коко Шанель розробила дизайн декорацій та костюми для балету “Синій експрес” Жана Кокто.

Артисти балету “Блакитний експрес” у костюмах від Коко Шанель



Але не всі хотіли жити за законами дому Шанель. Французькі дизайнери намагалися відродити минулу “жіночність”, проте з невеликою адаптацією. Антиподом бачення Коко Шанель стала Жанна Ланван. Вона залишала простий силует, але поверталася до яскравого декору та вишивки.

Ескіз сукні Maharamée, Жанна Ланван, 1925


Жінка перестає бути аксесуаром чоловіка, вона має своє бачення, освоює професії та впливає на суспільство. Шанель не просто одягає штани, а заявляє світові, що жінки й чоловіки рівні та гендерні ролі насправді фікція. З цим посилом зароджується феміністичний рух, який буде лейтмотивом усього століття.


Art for Life в Instagram www.instagram.com/artforlifeplatform/
Art for Life у Telegram t.me/artforlifeplatformtg
Корпоративні програми Art for Life для бізнесу arts4life.net/artforbussiness






Мода